Friday, August 18, 2006

Hertenplaag
In 2002 was er blijkbaar een hertenplaag, tenminste volgens mijn eigen woorden (zie vorige stukje).
Omdat ik hier toch wel het fijne van wou weten heb ik wat rond gegoogled.(zoeken op het internet, volgens de nieuwste inzichten op taalgebied, maar dat terzijde)
Terug naar die herten, de resultaten van m'n zoekactie zijn :

  • 1995 was er een hertenplaag in Flevoland. Deze hebben ze proberen te bestrijden door leeuwenpoep rond te strooien. Dit werkte niet. Waarom niet, dat stond er niet bij. Trouwens zouden ze in Flevoland er wel aan gedacht hebben om een stofpotje te maken van zo'n hert ?

  • Ook in Schotland hadden ze een hertenplaag in 1995. Maar liefst een overschot van 80.000 reeën, herten en sika-herten. Die Schoten dachten dat het verstandiger was om niet zelf te gaan prutsen maar een neutrale jachtbemiddelaar in te schakelen. Vervolgens huren ze een nederlander in voor dit baantje, de sukkelaars.( Zou je met een zak leeuwenpoep het vliegtuig in mogen ?)


  • In 2001 kampten ze in Polen ook met een hertenplaag om precies te zijn in het dorpje Toporzyk. De herten aten hier de boomgaard leeg. Een beetje lastig want er is geen winkel in het dorpje. Daarstaat dan wel tegenover dat er hertenvlees genoeg is voor een lekkere stoofpot. Ook zit het er vol met wilde zwijnen en bizons, waar je ook weer een lekkere stofpot van kan maken, wat me weer doet denken aan een pasta met een saus van gestoofd wildzwijn met porcinnipadestoelen, die ik ooit in Toscane heb gegeten. Ik dwaal af.

  • Rond Lake Manapouri in New Zeeland hadden ze blijkbaar een aantal geleden ook een hertenplaag. Hier kozen ze in eerste instantie voor het afschieten van de beestjes vanuit een helikopter, later bedacht iemand dat je de beesten ook kon bespringen om ze vervolgens levend door te verkopen aan Duitsland. Ik vraag me wel af wat die duitsers met die herten deden, ik hoop een lekkere stoofpot. Maar goed het wemelt er nog steeds van de herten, dus blijkbaar heeft het afschieten en bespringen van de herten ook niet goed geholpen, wel zijn ze er schatrijk van geworden( de locale bevolking niet die herten).


Maar er wordt niet gerept over een hertenplaag in 2002 tenminste niet op beperkte stukje van het Internet dat ik heb doorzocht. Oh ja als je van googlen houdt, met www.clusty.com kun je ook aardig googlen. (Met als bonus dat zoeken op "hertenplaag 2002" homouniversalis als eerste hit oplevert.)

No comments: