Monday, August 14, 2006

Echt gelezen

Berichtje in het Parool:

Turkmenen vieren Meloendag

Nu dacht ik met mijn grenzeloze fantasie meteen dat 'Meloen' wel de naam van één van hun belangrijkste strijders zou zijn, die op deze dag bij een zeer belangrijke slag dramatisch om het leven is gekomen terwijl het leger zegenvierde, maar neen, het stukje gaat verder:

Asjchabat - Turkmenistan heeft gisteren Meloendag gevierd, een feestdag die de dictator Saparmurat Niyazov twaalf jaar geleden invoerde om de nationale vrucht te eren.

Aan dit heuglijke feit kan ik weinig toevoegen, behalve dan dat ik nog wel wat fruit en groente weet die wat mij betreft voor een feestdag in aanmerking mogen komen. Ik noem de heerlijk vlezige aubergine, de schitterende aardbei, de voedzame en vrolijk gekleurde pompoen...en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat dit stukje helaas verzuimt te vermelden is op welke wijze de Turkmenen deze feestelijke dag vieren. Ik stel me allerlei meloen-uitspattingen voor, meloenwedstrijden (meloen happen, meloen werpen, etc.) en natuurlijk niet te vergeten de prijsuitreiken voor de mooiste meloen. Fascinerend land, dat Turkmenistan.

No comments: