Wednesday, April 26, 2006

Sifon

Een brief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Nieuwsgierig maak ik de brief open, en mijn interesse stijgt als ik lees dat de brief mij gaat informeren over de werkzaamheden aan de (!) sifon ter hoogte van Amsterdam Zeeburg. Een nieuw woord, dat is altijd leuk.

Niet veel later lees ik dat de sifonbuizen (die zijn er blijkbaar ook) onder het Amsterdam-Rijnkanaal stammen uit 1940 (zouden we die aan de Duitsers te danken hebben, of zijn ze er nog net voor het uitbreken van WOII ingeknikkerd?) en aan het einde van hun levensduur zijn. Sifonbuizen worden blijkbaar ongeveer net zo oud als mensen. Leuk weetje.

Maar, niet alleen de sifonbuizen zelf worden vervangen, ook bijbehorende schuivengebouwen met elk drie (!) schuiven en bewegingswerken worden gerenoveerd of vervangen. Hop, weer twee nieuwe woorden erbij.

De brief wordt afgesloten met een paar geruststellende woorden: tijdens het werk aan de sifon wordt er een tijdelijke waterdoorvoer gemaakt in een buitendijkse boezem (geen nieuwe uitdrukking, maar wel een mooie: fraai metrum + alliteratie!), maar, zo wordt mij verzekerd, "dit levert geen gevaar voor overstroming op".

Helemaal gerustgesteld, en in het bezit van vier nieuwe woorden, leg ik de brief terzijde.

No comments: